I Nyt Europa fortsætter Jagten på Sammenhængskraften.

Af Mathias Dyreborg Zachau, Projektmedarbejder Nyt Europa.

Forandrende forbrugertendenser, rivende teknologisk udvikling, nye bæredygtige produkter og helt vilde mad-ideer skyder frem på den danske madscene og bag enhver af disse ideer står en iværksætter med en vision og en smagsprøve.


Men smagsprøver og visioner ikke nok til at få ens varer på hylderne og smør på brødet; man har brug helt konkrete værktøjer, viden om forretningsudvikling, tests, sparring, netværk og investeringer. Og som du kan høre i det dugfriske skud på podcastserien Jagten på Sammenhængskraften, så er chancen for at man får succes langt større når man er en del af et startup-fællesskab.





Netop dette tilbyder EU finansierede Greater Copenhagen Food Startup gennem deres accelerator program, der har sat knap 100 mad-startups i kontakt med angel investorer og op på hylderne i supermarkederne. I de næste tre episoder af Jagten på Sammenhængskraften dykker vi ned acceleratoren, og ser nærmere på to spændende startup cases som netop har været igennem Greater Copenhagen Food Startup accelerator programmet.

Vi skal forbi Kødbyen til en snak med Anne som er projektleder for accelerator programmet, og forbi iværksætterparret Marc og Neels nyopførte økogård. Marc står i spidsen for Økoskabet, der er et smart leverings- og afhentingssystem, som skaber nye muligheder for små-producenter og mere bæredygtig levering af grønt. Vi smager på Tinos beerchos, det er en nachos lavet ud af øl, hører hvordan hans startup Science Brew kan lave snacks ud af restproduktionen fra ølbrygning.


se promoveringsvideoen her: